Petíció indult a Gellért-hegyi sikló ellen

2021.07.14

2021.07.14

Még vasárnap írtunk róla, hogy a lapunk által megszerzett környezeti hatástanulmány milyen megállapításokra jutott a Gellért-hegyre tervezett sikló építésével kapcsolatban. 

A cikkünkben leírtak óriási felháborodást váltottak ki olvasóink körében, olyannyira, hogy még petíciót is indítottak a tervezett beruházás megakadályozásának érdekében. 

Megkerestük Újbuda városvezetését 

Legutóbb még csak arról tudtunk beszámolni, hogy a kormány és a főváros is egyhangúlag támogatja a projektet, azóta viszont megkerestük Újbuda városvezetését, illetve a kerületi pártok képviselőit, azzal kapcsolatban, hogy ők támogatják e a Gellért-hegyi sikló koncepcióját. 

Kérdéseinket elküldtük Dr. László Imre polgármesternek, Orosz Anna momentumos alpolgármesternek, Bakai-Nagy Zita DK-s alpolgármesternek, Barabás Richárd párbeszédes alpolgármesternek, Hints György MSZP-s alpolgármesternek, Kreitler-Sas Máté LMP-s képviselőnek, Bába Szilvia Jobbikos képviselőnek, Novák Előd Mi Hazánkos képviselőnek, illetve Csernus László Fidesz-KDNP-s frakcióvezetőnek. 

Újbuda városvezetése elfogadható alternatívának tartja a siklót

Cikkünk megjelenéséig mindössze Novák Előd, Hints György, Kreitler-Sas Máté, Csernus László, illetve Dr. László Imre (nevében sajtófőnöke) válaszolt. 

Eszerint a Polgármesteri Hivatal álláspontja a következő: 

"Hosszú évtizedek óta okoz fejtörést, hogy miként lehetne a leggyorsabban és a környezetet, így a környéken élők nyugalmát legkevésbé terhelő módon megközelíteni a Citadellát, ami Újbuda és a főváros egyik legkedveltebb turisztikai célpontja. A Gellért-hegyre tervezett sikló lehet az egyik ilyen megoldási alternatíva.

Újbuda természetesen ellenez minden fakivágást, ha az nem elengedhetetlenül fontos, ám azt is meg kell jegyezni, hogy a tervezett beruházás alig érinti a XI. kerületet. A nyomvonal döntő részben az I. kerületben haladna. Számunkra a legfontosabb az újbudaiak, köztük a Gellért-hegyen élők nyugalma. Rengeteg panaszt kapunk a hangos, rossz műszaki állapotú, környezetszennyező turistabuszok folyamatos forgalma miatt. Ezért nem utasítunk el semmilyen kezdeményezést, amely az itt élők életminőségének javulását szolgálja, de az értelmetlen fakivágásokat semmilyen körülmények között nem támogatjuk.

Információink szerint még nincs végleges döntés a projektről, de úgy tudjuk, hogy a főváros azt szeretné, ha ez nem magán-, hanem teljes egészében közberuházásként valósulna meg. Természetesen továbbra is figyelemmel kísérjük a tervezett beruházás előkészületeit, és amennyiben szükséges, akár közvetlenül, akár a nyilvánosságon keresztül jelezni fogjuk, ha annak valamely részével nem értünk egyet."

A Mi Hazánk és az LMP ellenzi

Kérdésünkre Kreitler-Sas Máté zöldpárti képviselő a következőket válaszolta: 

"Már az ötlet is abszurd, hogy egy országos jelentőségű természetvédelmi terület egy részét le akarják betonozni. A meglévő városi zöldterületeket védeni kell, és nem beépíteni. A nyári hőhullámok már így is elviselhetetlenek a városban, ezért ahol csak lehet, vissza kell szorítani a betonlobbit. Ugyanakkor legalább ilyen fontos probléma a turistabuszok okozta környezetszennyezés, ezért véleményem szerint kizárólag az elektromos turistabuszok felhajtását szabadna engedélyezni a Gellért-hegyre." 

Novák Előd a Mi Hazánk képviselője az alábbiakat írta:  

"A Mi Hazánk Mozgalom Szent Imre Városfejlesztési programja zöld jövőt vázolt fel, amibe nem fér bele a Gellért-hegy beépítésének növelése. Az elektromos buszokban látjuk inkább a megoldást, és a sétányok felújítását, kulturáltabb parkosítást, a gaz kaszálását. A budavári sikló egy irányba 1400 forintos jegyárát kéne inkább megfizethetővé tenni, ilyen áron ez az új sikló is szinte üresen járna."

Az MSZP még tájékozódik, a Fidesz viszont támogatja

Hints György szocialista alpolgármester azt írta, hogy mivel ő is a sajtóból értesült a tervezett siklóról, ezért hivatalosan semmilyen érdemi információval nem rendelkezik a beruházásról. Viszont kiemelten fontosnak tartja a Gellért-hegyet és annak élővilágát, ezért elmondása szerint tájékozódni fog az ügyben, és későbbre ígért bővebb tájékoztatást. 

Csernus László a Fidesz-KDNP frakcióvezetője az alábbi választ adta. Kérésére változtatás nélkül közöljük:

"Az első és legfontosabb leszögezni, hogy a Gellérthegyi Sikló nem Újbudán, hanem az I. kerületben kerül megvalósításra. Az Újbudán, Gellérthegyen élők többsége számára támogatott ez a fejlesztés, hiszen számukra az elsődleges cél, hogy a naponta 200-400 pöfögő busz károsanyagkibocsátása, továbbá a buszok okozta majd 24 órás zajterhelés is megszűnne, tehát a környezetszennyezés, amit a napi több száz dízelüzemű busz okoz. Számunkra az Újbudán élők véleménye a fontos, nekik pedig elemi érdekük, hogy ne menjenek itt fel a turistabuszok. Amennyiben az itt lakók életminősége javulhat, úgy az Újbudai Fidesz-KDNP frakció támogatja ezt a fejlesztést, amely egyben hozzájárulhat egész Gellérthegy rehabilitációjához, rendbetételéhez. A járulékos gazdasági hatásainak is pozitív eredményei lehetnek kerületünkre nézve. Összességében támogatjuk a projekt megvalósulását, hiszen környezetbarát megoldás - ezt a már lefolytatott környezetvédelmi hatástanulmány egyértelműen kimondta - születne. A sikló jobban bekapcsolná a turisztikai célpontok közzé a Citadellát, ha könnyen megközelíthető lenne a belváros irányából. A fakivágásokkal természetesen mi sem értünk egyet, meg kell tenni mindent azért, hogy csak azokat a fákat vághassák ki, amik elkerülhetetlenek a beruházás megvalósítása érdekében, de megnyugtató, hogy azokat a környéken tudják majd pótolni. Mivel az egész beruházás célja, hogy környezettudatosabb eszközzel közelíthessék meg a turisták a Citadellát, így el tudjuk fogadni ezekkel a feltételekkel a beruházást és reméljük, hogy mihamarabb utazhatunk majd siklóval a Gellérthegyre."

Amennyiben érkezik még válasz a többi megkeresett politikustól is, természetesen frissítjük cikkünket. 

Frissítés:

Cikkünk megjelenése után közleményt juttatott el szerkesztőségünkhöz a sikló megvalósulásán dolgozó Gellérthegyi SIKLÓ Kft. Nyilatkozatukat teljes terjedelmében közöljük:

"A sikló építésének gondolata már a XIX. század óta visszatérő motívuma a városrendészeti és építészeti terveknek. Az 1870-ben megnyílt Budavári siklót, majd az 1874-ben átadott fogaskerekűt követően logikus lépésként és igényként vetődött fel a Gellérthegy bevonása a város közlekedési hálózatába.

A sokszori próbálkozás miatt a siklótervek sztereotip elemei lettek a főváros reménybeli fejlődéséről szóló álmoknak. Ezen a világháborús összeomlás sem változtatott, ezután e tervek a fürdőváros-program részeként kerültek be a köztudatba, de ismét csak általánosságban, nem konkrét tervezési feladatként.

1991-ben a Citadella és környékének hasznosítására és rehabilitációjára kiírt tervpályázat vetette fel ismét a Sikló létesítésének gondolatát. Az ötlet olyannyira megtetszett a terület gazdáinak, hogy a sikló létrehozásának lehetősége már 1996-ban megjelent az I. kerület Szabályozási Tervében, amelyet aztán 1999-ben beépítettek a Fővárosi Szabályozási Kerettervbe is.

A Gellérthegyi SIKLÓ Kft. szakértő építész csapata pedig immár másfél évtizede azon dolgozik, hogy megvalósulhasson az a hiánypótló fejlesztés, ami a Gellért-hegyet környezetbarát módon kapcsolná be a főváros közlekedésébe.

A projekt megvalósításának valóban megkerülhetetlen részét képezi egyes fák kivágása is. A hatástanulmányban szereplő 94 fa kivágására érvényes engedéllyel rendelkezik a társaság. Nem szabad figyelmen kívül hagyni a tényt, hogy 35 fát pusztán az egészségi állapota miatt is ki kell vágni, ugyanakkor fontos kiemelni, hogy a kivágott fák pótlására a társaság mintegy hatszáz fát ültet. A pótlás helyét a terület tulajdonosai, az illetékes hatóságok, és kezelők fogják kijelölni.

További nem elhanyagolható szempont, hogy a beruházás eredményeképpen, a turistabusz-forgalom kiváltásának köszönhetően az egész városrész tisztább, biztonságosabb, összességében nézve élhetőbb lesz, mint korábban volt. A levegő minősége javulni fog, és a Citadellánál található buszparkoló megszüntetésével és füvesítésével jelentős zöldterület nyerhető vissza, már csak ezen a területen is jelentős fásítás történhet.

A sikló megépítése egyszerre szolgálja az ország, a főváros, a környezet és a helyben élők érdekeit. A beruházás teljes mértékben lehetővé teszi a turistabuszok kitiltását a városrészből, ezáltal hozzájárul egy élhetőbb és tisztább lakókörnyezet kialakításához. A fejlesztés továbbá fontos szerepet kap a budapesti idegenforgalom újbóli fellendítésében is, hiszen hozzájárul a modern és fenntartható, 21. századi Budapest képének a formálásához, még vonzóbb desztinációvá emelve ezáltal a fővárost a belföldi és a külföldi turisták szemében egyaránt."

A legfrissebb hírekért kövesd facebook oldalunkat is!