Közel 100 darab fát kell kivágni a Gellért-hegyi sikló miatt

2021.07.11

2021.07.11

Megszereztük a beruházás környezeti hatástanulmányát.

Eszerint összesen 94 darab fát kell kivágni a Gellért-hegyi sikló építése miatt, ebből 77 darab fa országos jelentőségű természetvédelmi területen található. 

A 209 oldalas dokumentumból ezenkívül kiderül, hogy a sikló nyomvonala: 

  • megszüntethet illetve feldarabolhat egyes biológiailag aktív felületeket
  • védett állat és növényfajok élőhelyén halad keresztül
  • érinti az országos ökológiai hálózat ökológiai folyosóját
  • barlangok felszíni védőövezetét keresztezi
  • a fokozottan védett Citadella-kristálybarlangtól 60-70 méterre halad el
A KHT szerint a 94 darab kivágandó fából 35 darabot az egészségi állapota miatt egyébként is ki kéne vágni, de 59 darab esetében azt állapították meg, hogy teljesen egészségesek. 

A hatástanulmány arra is kitér, hogy a tevezett sikló a főváros több nevezetes nézőpontjából is látható lesz, például a történelmi belvárosból, a Dunáról, vagy a pesti rakpartról. 

Ezekről a helyszínekről jelentősen változik a Gellért-hegyi tájkép. - írja a KHT

A Gellért-hegyre tervezett sikló egyébként a Rác fürdő és a Hegyalja út közötti területről indulna. Innen alagútban futna az Orom utcáig, majd itt a felszínre érve magasvezetésű szakasz következne egészen a Citadellánál lévő végállomásig. A nyomvonal a XI. illetve az I. kerületet érintené.

A projekt célja, hogy csökkentsék a Gellért-hegyre illetve a Citadellára irányuló buszforgalmat. 

Jelenleg turistabuszok tucatjaival szolgálják ki a városnézők feljutási szándékát, azonban ez jelentős zajjal és légszennyezéssel jár, mely elsősorban a környéken élőket terheli. Becslések szerint a Covid előtti időszakban átlagosan napi 350-400 turistabusz fordult meg a Gellért-hegyen. A sikló megépítésével ez a szám jelentősen csökkenthető lenne. 

A beruházás teljes költségéről nincs hivatalos adat, de a korábbi években még 5 milliárd forintról szóltak a hírek, ám a végösszeg még bőven feljebb is mehet, hiszen mind az építőanyagok ára, mind a munkaerő díja folyamatosan drágult az elmúlt években. 

Ha minden jól megy, még idén elkezdődhet az építkezés, és az előzetes tervek szerint már 2022 végén vagy 2023 elején át is adnák, bár vannak olyan hangok is, miszerint 2024-nél előbb nem fog elkészülni a sikló. 

A 24.hu tavalyi cikkéből kiderül, hogy a sikló megépítését a kormány és a főváros is támogatja, de hogy pontosan ki fogja finanszírozni és üzemeltetni, azon még vitatkoznak az érintett felek. Arról nincs információnk, hogy Újbuda városvezetése támogatja e a projektet. 

Frissítés:

Megkerestük Újbuda városvezetését is az ügyben. Ide kattintva olvasható válaszuk. 

A legfrissebb hírekért kövesd facebook oldalunkat is!