Sokan panaszkodnak a 4-es metró rezgése miatt

2024.01.03
Kép: bkk.hu
Kép: bkk.hu

A 4-es metró Bikás park és Újbuda-központ megállója között lakók elviselhetetlen rezgésre panaszkodnak. Közel 330-an emiatt már egy petíciót is aláírtak - írja az Index

2007-ben kezdődött a 4-es metró alagútjának építése. Erre jól emlékeznek a XI. kerületben a metró Bikás park és Fehérvári út közötti szakasza fölött, mellett élők. Köztük az a Zámori utcában lakó nyugdíjas férfi, akinek a föld alatt keletkező rezgések még a karácsonyfájáról is levibrálták a díszeket, noha házuk több mint 25 méterre van a metróalagúttól. 

Az érintett lakosságot az építés megkezdésekor a beruházó arról tájékoztatta, hogy a Zámori utcai ingatlanok alatt 15 méter mélyen lesz a sín koronaszintje, de nem kell semmitől sem tartaniuk, mert az alagutakban a munkákat követően nem lesz semmiféle rezgés, a szerelvények csillapított pályán haladnak majd. A 2013 novemberében kezdődő próbafutások idején azonban a nyomvonal felett lakók számára világossá vált, hogy ez nincs így.

"Majdnem megőrültem, amikor hallottam, hogy morajlik alattunk a föld, rezegnek a bútoraink, a poharak a szekrényben, és nem tehetünk semmit ellene! Jelenleg közel ötszázszor mennek el a szerelvények naponta" - mondta el az Indexnek az idős férfi.

A problémát jelentették a kerületi önkormányzatnak, a fővárosnál pedig ingatlanjaikra birtokvédelmet is kértek. Hiába. 2011-től állnak a DBR Metró Projektigazgatósággal, a BKK-val, a BKV-val és a Környezetvédelmi és Közlekedési és Vasúti Hatósággal levelezésben, azonban minden fórumon elutasították a keresetüket. Az indoklás szerint a metró építése mindenben megfelelt a jogszabályoknak, a műszaki előírások szerinti határértékeknek és a környezetvédelmi, illetve vasúthatósági engedélyben foglaltaknak is. A lakók és megbízottjuk azonban biztosak abban, hogy a két alagút közül az egyikben nem megfelelő a vibrációcsillapítás.

Mindezek miatt a környék károsultjai a kezdeményezést összefogó nyugdíjassal közösen létrehozták Zámori Lakossági Csoport néven informális érdekvédelmi közösségüket. Tarlós István főpolgármester helyettese, Szeneczey Balázs is fogadta őket, sőt beadványuk 2017-ben megjárta a Miniszterelnökség parlamenti államtitkárságát is. Hoffman Tamás akkori kerületi polgármesternek az illetékes DBR Metró Projektigazgatóság azt írta, hogy bár tudnak a fennálló problémáról, lenne is rá műszaki és logisztikai megoldás, csak épp anyagi forrás nincs. A panaszosoknak el kellene fogadniuk, hogy a metróforgalom olyan zajjal jár, ami teljességgel nem megszüntethető. 

A csoport szóvivője azt mondta az Indexnek, hogy a hosszan elhúzódó pereskedés helyett kezdettől fogva a megegyezést keresték, bár a 12 éve tartó levelezés alapján ma már úgy látja, így sem biztos, hogy a legjobb úton indultak el, de nem törődhetnek bele. 

"Voltak nálunk barátok. Egy nehéz tölgyfa étkezőasztalunk van, ott ültünk, amikor egyikük azt mondta: Mi ez? – Mozog a pohárban a bor. Azóta nagy nehezen el tudtuk érni, hogy a vonalszakaszokat ellenőrző, esetenként hajnali fél 2-kor, fél 3-kor közlekedő kocsik ne dübörögjenek annyira. Az esettel kapcsolatban barátaink tanúnyilatkozatát is mellékeltük a birtokvédelmi eljáráshoz, de ezt sem vették figyelembe."

Egyszer lehetőséget kaptak az alagút bejárására. Akkor az eseményen jelen lévő BKV-sok is érezték a vibrációt. Az ennek hatására bekövetkező kisebb épületkárokra egyébként a biztosító fizetett is ellentételezést, másutt ablakcseréket finanszírozott.

A férfi azt mondja, a kertben, a járdákon gödrösödések alakultak ki, sőt úgy látták, a vibráció még a földigilisztákat is kihajtotta a talajból, feljöttek a felszínre, és elpusztultak.

A kritikus területen 2013-tól számos vízcsőtörésre is panaszkodnak a nyomvonal felett lakók. A Bártfai utca, Petzval József utca sarkán, illetve a Kocsis utca, Fejér Lipót utca, Mohai utca és a Zámori utca egy-egy pontján is voltak jelentős helyreállítási munkálatok.

Az Index megkereste az ügyben a BKV-t:

"Azt tapasztaltuk, hogy a panaszok általában akkor érkeznek, amikor esős az időjárás, a talaj telítődik vízzel, így a rezgés, illetve a rezgések által keltett zaj a talajban könnyebben terjed. A panaszok nyomán rendszeresen végzünk vizsgálatokat, pályadiagnosztikai méréseket az adott szakaszon, amelyek mindig azt mutatják, hogy a zaj- és rezgésterhelés a hatályos előírásoknak megfelel." - válaszolta a közlekedési vállalat.

Ettől függetlenül többször is megvizsgálták, hogy lehet tovább csökkenteni a zaj- és rezgésterhelést. Az érintett szakaszon, a Tétényi–Bocskai állomásközben – mindkét vágányon – 2017 óta csaknem húsz alkalommal végeztek síncsiszolást és egyéb rezgéscsillapító beavatkozásokat a zaj- és rezgésterhelés csökkentése érdekében.

Az érintettek szerint ha lassabban haladnának a Bikás park és az Újbuda-központ közti, nagyjából 1,5 km-es szakaszon a szerelvények, akkor elviselhetőbb lenne számukra a terhelés. Idén novemberben a lakók felvetésére azonban a BKV azt válaszolta, hogy a szerelvények sebességének jelentős csökkentése a menetidő növekedésével és a menetrend módosításával járna. Az Indexnek erről azt mondták, pályakarbantartás előírásszerűen, ütemezetten zajlik, és amennyiben a rendszer igényli, a beavatkozásokat, javításokat azonnal elvégzik. 2020 áprilisában a kérdéses pályaszakaszon 65 km/h sebességkorlátozást vezettek be mindkét vágányon, a teljes forgalmi időszakra.

(via Index)