Engedélyt kapott a Duna alatti vasúti alagút

2023.11.18
Kép: Déli alagút (illusztráció)
Kép: Déli alagút (illusztráció)

A Pest Vármegyei Kormányhivatal környezetvédelmi engedélyt adott a Kelenföldi pu. - Déli pu. - Széll Kálmán tér - Nyugati pu. - Rákosrendező pu. és Mexikói út között tervezett, új vasúti összekötő alagút (Duna Alagút) létesítésére - olvasható az önkormányzat honlapján

A tervezett fejlesztés a Kelenföldi pályaudvartól indulna, a Villányi útig a jelenlegi felszíni nyomvonal mentén, majd a mostani vasúti alagúttól keletre új alagutat fúrnának a Kis-Gellért-hegynél, amit egy 8,5 kilométeres föld alatti szakasz követne egészen a Nyugati pályaudvar utánig, ahol visszaérkezne a felszínre. Az alagút megvalósulásával párhuzamosan felszámolásra kerülne a Déli pályaudvar vasúti területe, viszont a Széll Kálmán téren létesülne egy felszín alatti állomás. A Duna-alagút és a kapcsolódó fejlesztések költségét korábban 1300 milliárd forintra becsülték, ebből maga az alagút 221 milliárd lenne. Az építés tervezett ideje 10-12 év.

Az engedélyt ugyan kiadták, de megjegyzi a kormányhivatal, hogy jelenleg több érintett kerület építési szabályzatának sem felel meg a tervezett beruházás, és ezeket mindenképp szükséges módosítani a kivitelezés megkezdése előtt. Ez utóbbi egyébként nem mostanában várható, mivel nemrég azt nyilatkozta Csepreghy Nándor, az Építési és Közlekedési Minisztérium parlamenti államtitkára, hogy:

"nincs realitása a Nyugati pályaudvar és a Déli pályaudvar közt építendő alagútnak. Amikor nagyságrendileg 300-400 milliárd forinttal több a közlekedési ágazat energiaköltsége 2023-ban, akkor a magyar államnak nem azzal kell foglalkoznia, hogy megvalósít egy szép víziót."

Ehhez képest a Duna-alagút környezetvédelmi hatástanulmányának elkészítéséért és az engedély megszerzését 850 millió forintot fizettek ki. A projekthez 500 millió forintot adott az unió, a kormány pedig úgy tűnik, hogy ezt már nem akarja vagy nem tudja visszafizetni, ezért inkább megszerezték a környezetvédelmi engedélyt, ami 2038. október 30-ig érvényes - írja a Népszava.

Az engedély kiadása előtt egyébként köz nélküli közmeghallgatást tartottak. A kormányhivatal szerint a megadott július 17-i határidőig a lakosság részéről egyetlen észrevétel sem érkezett.